Ezzel a vizuális kifejezéssel szeretnék élni első bevezető írásomban, hiszen manapság vizuális információk, ingerek tömkelegével vesszük körbe magunkat és gyermekeinket.
A világ gyors ütemben változik körülöttünk, ami kihat a nevelői-oktatói munkára mind a családokban, mind pedig az iskolákban, óvodákban. Nekünk szülőknek és nevelőknek egyaránt fel kell tennünk a kérdést, hova szeretnénk eljuttatni a gyermekeket, milyen képességek birtokában kívánjuk őket elengedni abba a bizonyos csupa nagybetűs ÉLETbe. Iskolánkban mi pedagógusok és szülők egyaránt erre keressük a választ, és ezért indítunk útjára egy olyan pedagógiai programot, ami a mai kor elvárásaira reagál a gyermek egészséges fejlődésének szemszögéből.
Első körben összegyűjtöttem azokat a személyes és szociális, valamint kognitív képességeket, amelyek intenzív fejlesztése véleményünk szerint elengedhetetlenek napjainkban.
Személyes és szociális (társas) képességek:
- önismeret (reális énkép, érzelmek, gondolatok)
- önkifejezés (saját érzelmek, gondolatok kifejezése)
- önértékelés (személyes jellemzők, önbizalom, pozitív énkép – hiszek magamban)
- önszabályozás (határok tartása másokkal és magammal szemben)
- önállóság
- kitartás
- nyitottság
- érdeklődés, kíváncsiság
- empátia
- tolerancia
- felelősségvállalás
- kezdeményezőképesség
Kognitív (értelmi) képességek:
- kitartó, tudatos figyelem
- tapasztalati élmények tudatosítása, következtetések levonás
- összefüggések felismerése
- rendszerező képesség
- lényegkiemelő képesség
- nézőpontváltó képesség
- analitikus (elemző) gondolkodás
- analóg gondolkodás (az események, tapasztalatok közötti kapcsolat meglátása)
- problémamegoldó gondolkodás
- asszociatív gondolkodás
- kreativitás (rugalmasság, eredetiség, ötletgazdagság -abból dolgozunk, ami van)
- kommunikációs készség
Folyt köv. amikor kibontjuk ezeket a képességeket példákon, feladatokon keresztül.
Dani-Ördög Dalma